Morals in Social and State Life According to Ibn Miskawaih and Imam Mawardi

Authors

  • Dadang Nur Hidayat Sekolah Tinggi Agama Islam Al Hikmah Jakarta, Indonesia
  • Fahrurrozi Fahrurrozi Sekolah Tinggi Agama Islam Al Hikmah Jakarta, Indonesia
  • Ekawati Ekawati UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61166/abqori.v1i4.30

Keywords:

Morals, Ibn Miskawayh, Imam al-Mawardi, society, state

Abstract

This study examines the concept of morals in social and state life according to Ibn Miskawayh and Imam al-Mawardi. Through a qualitative descriptive literature review, this study examines the thoughts of these two figures on the importance of morals as the foundation for character formation in individuals, society, and the state. Ibn Miskawayh emphasized the cultivation and education of morals, as well as the balance between reason, passion, and anger. Imam al-Mawardi highlighted the role of morals in building social solidarity, just leadership, and fair law enforcement. Both agree that morals are the primary foundation for a harmonious society and a just government. The relevance of their thinking is crucial for application in facing the moral, social, political, and legal challenges of the modern era.

References

Syarief, M. (1998). Para filosof Muslim. Bandung: Mizan.

Miskawaih, I. (1994). Tahdzib al-Akhlak (A. Amin, Trans.). Jakarta: Pustaka Firdaus.

Nisrokha. (2016). Membongkar konsep pendidikan akhlak Ibnu Miskawaih. Jurnal Madaniyah, 1(X), 108–114.

Gani. (2018). Konsep akhlak menurut Al-Mawardi. Jurnal Variasi, 2(1), 46–49.

Yani, A. (2020). Konsep keadilan dalam pemikiran Al-Mawardi. Jurnal Hukum dan Keadilan, 5(2), 75–82.

Mahmud, A. (2020). Akhlak Islam menurut Ibnu Miskawaih. Jurnal Aqidah-Ta, 6(1), 91–97.

Aminah, S. (2020). Relevansi konsep akhlak Ibnu Miskawaih dengan pembentukan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(2), 112–120.

Sa’adah, & Hariadi. (2020). Konsep pembentukan akhlak Ibnu Miskawaih dalam perspektif teori pendidikan Islam. Tadibuna, 7(2), 123–130.

Nur, M. (2019). Konsep pendidikan akhlak Al-Mawardi dalam kitab Adab Al-Dunya wa Al-Din (Skripsi). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Santoso, B. (2021). Tanggung jawab penegak hukum menurut Al-Mawardi. Jurnal Ilmu Hukum Syariah, 3(2), 140–148.

Mahmud, A. (2021). Akhlaq Islam menurut Ibnu Miskawaih. Jurnal Aqidah-Ta, 4(2), 3–4.

Ansori, S. (2021). Konsep pendidikan akhlak Ibnu Miskawaih dalam membangun karakter mulia. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Fikri, 6(1), 88–95.

Mubarok, Z. (2021). Melacak jejak Ibn Miskawaih dalam politik Dinasti Buwaih. Murabbi, 5(1), 40–47.

Basri, H. (2022). Hubungan pemimpin dan rakyat dalam demokrasi: Telaah pemikiran Imam al-Mawardi. Jurnal Studi Pemerintahan, 8(1), 75–82.

Fauzi, A. (2022). Moderasi Islam dalam perspektif Ibnu Miskawaih. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muzakkir, R. (2022). Telaah pemikiran akhlak Ibnu Miskawaih dalam kitab Tahdzib al-Akhlaq. Jurnal Ilmu Ushuluddin, 3(1), 20–25.

Ayu, F. G., et al. (2022). Konsep pendidikan akhlak menurut Imam Al-Mawardi. Jurnal Taushiah FAI UISU, 12(2), 34–38.

Hidayah, N. (2023). Implementasi pendidikan akhlak Ibnu Miskawaih dan Imam al-Mawardi dalam penguatan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(2), 100–108.

Lestari, D. (2023). Akhlak kepemimpinan dalam pemikiran Imam al-Mawardi dan implikasinya bagi pemerintahan modern. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 10(2), 120–129.

Aminah, S. (2023). Relevansi pemikiran akhlak Ibnu Miskawaih dalam pendidikan karakter masa kini. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45–53.

Analisis konsep pendidikan Islam Al-Mawardi dalam kitab Adab Ad-Dunya Wa Ad-Din. (2023). JSR, 1(1), 332–338.

Umam, F. (2024). Pandangan Ibn Miskawaih terhadap urgensi pendidikan akhlak (Tesis Magister, Universitas Islam Sultan Agung).

Downloads

Published

2025-12-15

How to Cite

Dadang Nur Hidayat, Fahrurrozi, F., & Ekawati, E. (2025). Morals in Social and State Life According to Ibn Miskawaih and Imam Mawardi. Al-Abqori: Journal of Islamic Thought Studies, 1(4), 202–214. https://doi.org/10.61166/abqori.v1i4.30

Issue

Section

Articles